ALGEMENE VOORWAARDEN 

 

 

Artikel 1: Algemeen

Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en offertes afkomstig van Raamstyling B.V. alsmede op alle overeenkomsten tussen Raamstyling B.V. en wederpartijen.

Onder "wederpartij" wordt in deze voorwaarden verstaan iedere (rechts)persoon, die met Raamstyling B.V. een overeenkomst heeft afgesloten, respectievelijk wenst af te sluiten.

Afwijkingen van deze voorwaarden zijn slechts bindend indien en voor zover zij schriftelijk zijn bevestigd door Raamstyling B.V.

Algemene inkoopvoorwaarden van de opdrachtgever zijn niet van toepassing tenzij deze door Raamstyling B.V. schriftelijk zijn aanvaard en vinden dan slechts toepassing op de daarvoor bestemde transactie. Latere transacties zullen niet automatisch wederom worden afgehandeld via die voorwaarden.

Artikel 2: Aanbiedingen

Alle gedane aanbiedingen blijven gedurende een door Raamstyling B.V. aan te geven termijn geldig.

Een aanbieding is slechts bindend indien deze schriftelijk is bevestigd.

Toezendingen van aanbiedingen en/of brochures, prijslijsten e.d. verplichten Raamstyling B.V. niet tot levering c.q. acceptatie van de order.

Artikel 3: Afspraken

Afspraken en/of overeenkomsten met ondergeschikten van Raamstyling B.V. binden de laatste niet, voor zover ze door haar niet schriftelijk zijn bevestigd. Als ondergeschikten worden in dit verband te beschouwen alle werknemers en medewerkers die geen procuratie hebben.

Artikel 4: Overeenkomst

Behoudens het hierna gestelde komt een overeenkomst eerst dan tot stand nadat de wederpartij een offerte van Raamstyling B.V. schriftelijk heeft aanvaard, dan wel Raamstyling B.V. een opdracht van de wederpartij schriftelijk heeft bevestigd.

De overeenkomst wordt geacht juist en volledig te zijn. Indien niet binnen acht dagen de juistheid van de inhoud wordt ontkend, zijn partijen hieraan gebonden.

Eventueel later gemaakte aanvullende afspraken en/of toezeggingen door Raamstyling B.V., haar personeel of namens Raamstyling B.V. gedaan door haar verkopers, agenten, vertegenwoordigers of andere tussenpersonen, binden Raamstyling B.V. slechts indien deze door haar schriftelijk zijn bevestigd.

Voor werkzaamheden waarvoor naar hun aard en omvang geen offerte c.q. opdrachtbevestiging wordt verzonden, wordt de factuur en/of pakbon tevens als opdrachtbevestiging beschouwd, welke ook geacht wordt de overeenkomst juist en volledig weer te geven.

Elke overeenkomst wordt door Raamstyling B.V. aangegaan onder de opschortende voorwaarde dat de wederpartij - uitsluitend ter beoordeling van Raamstyling B.V. voldoende kredietwaardig blijkt voor de geldelijke nakoming van de overeenkomst.

Raamstyling B.V. is gerechtigd bij of na het aangaan van de overeenkomst, alvorens (verder) te presteren, van de wederpartij zekerheid te eisen dat zowel aan betalings- als aan de overige verplichtingen voldaan zal worden.

Raamstyling B.V. is bevoegd om - indien zij dit noodzakelijk dan wel wenselijk acht - voor een juiste uitvoering van de overeenkomst anderen in te schakelen, waarvan de kosten aan de wederpartij zullen worden doorberekend conform de verstrekte prijsopgaven. De wederpartij is gerechtigd, om onder betaling van het reeds geleverde of gepresteerde, de overeenkomst om die reden op te zeggen.

Tenzij bij de bestelling schriftelijk bijzondere eisen aan het materiaal gesteld zijn en deze uitdrukkelijk schriftelijk door Raamstyling B.V. zijn aangenomen, wordt gewone handelskwaliteit geleverd.

De producten van Raamstyling B.V. worden plug and play aangeleverd. Dit wil zeggen dat Raamstyling B.V. niet verantwoordelijk is voor de aanleg van de elektriciteitsvoorziening.

Artikel 5: Wijziging der opdracht

Wijzigingen in de oorspronkelijke order, van welke aard dan ook, welke schriftelijk of mondeling door of namens wederpartij worden aangebracht, die hogere kosten veroorzaken dan waarop bij de prijsopgave kon worden gerekend, worden door Raamstyling B.V. bij de wederpartij extra in rekening gebracht.

Door de wederpartij, na het verstrekken van de opdracht, alsnog verlangde wijzigingen in de uitvoering daarvan, moeten door de wederpartij tijdig en schriftelijk aan Raamstyling B.V. ter kennis zijn gebracht. Worden ze mondeling of per telefoon doorgegeven, dan is het risico voor de tenuitvoerlegging der wijzigingen voor rekening van de wederpartij.

Opgedragen wijzigingen kunnen tot gevolg hebben, dat de voor de wijziging overeengekomen levertijd door Raamstyling B.V., buiten haar verantwoordelijkheid, wordt overschreden.

Artikel 6: Prijzen

Alle prijzen zijn inclusief of exclusief BTW tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

In geval van een redelijkerwijs onvoorzienbare verhoging van een of meer der prijsbepalende factoren is Raamstyling B.V. gerechtigd om de orderprijs dienovereenkomstig te verhogen, een en ander met inachtneming van de eventueel ter zake bestaande wettelijke voorschriften, met dien verstande echter dat reeds bekende toekomstige prijsverhogingen bij de orderbevestiging moeten worden vermeld.

Artikel 7: Annulering

Ingeval van niet-betaling van een opeisbare vordering, aanvraag tot surseance van betaling door de wederpartij, faillissement van de wederpartij of liquidatie van het bedrijf van de wederpartij, heeft Raamstyling B.V. Raamstyling het recht de koopovereenkomst of dat gedeelte daarvan hetwelk nog uitgevoerd moet worden, te annuleren onverminderd haar recht op schadevergoeding.

Indien de wederpartij de opdracht wil annuleren, dient dit te gebeuren per aangetekend schrijven, hooguit 3 dagen na de aankoopdatum.

Artikel 8: Inmeet- en montageservice

Er rust 1 jaar garantie op de montageservice van Raamstyling B.V. Deze garantie heeft enkel en alleen betrekking op aantoonbare montagefouten.  

Er wordt geen garantie gegeven op gebreken die het gevolg zijn van:  
- normale slijtage.  
- onoordeelkundig gebruik.  
- niet of onjuist uitgevoerd onderhoud.  
- montage, wijziging of reparatie door wederpartij of door derden.  
- montage op een ondergrond die niet voldoet aan het juiste kwaliteitsniveau van Raamstyling B.V.  

Kosten van eventuele aanvullende hulpmiddelen voor de montage worden door Raamstyling B.V. aan de wederpartij doorberekend.  

Indien er geen gebruik wordt gemaakt van de offerte, maar wel gebruik is gemaakt van de inmeetservice, wordt een bedrag van € 100,- in rekening gebracht.  

Nadat partijen overeen zijn gekomen tot een montagedatum, kan deze afspraak vierentwintig uren van tevoren worden geannuleerd door de wederpartij, zonder dat daar kosten voor de wederpartij aan verbonden zijn. Indien dit niet gebeurt, heeft Raamstyling B.V. het recht kosten ter hoogte van € 70,- in rekening te brengen bij de wederpartij. Dit geldt ook voor het niet aanwezig zijn van een bevoegde persoon.  

Bij oplevering van de montage zal er een pakbon overlegd worden ter ondertekening door de wederpartij en de monteur van Raamstyling B.V. Eventuele gebreken en aanvullingen worden hierop vermeld, indien nodig gefotografeerd en de foto als bijlage toegevoegd. Voor zichtbare schades die na ondertekening van dit formulier worden gemeld, is Raamstyling B.V. niet aansprakelijk.  

Voor het monteren van de raamdecoratie door de montageservice van Raamstyling B.V. dient de wederpartij alle objecten in de ruimte in een straal van 2 meter te verwijderen.  

Kosten die ontstaan doordat de wederpartij in gebreke is gebleven, en die de uitvoering of voortgang van het werk vertragen en/of onmogelijk maken, worden bij de wederpartij in rekening gebracht. Meerwerk zal naar billijkheid worden verrekend.  

Raamstyling B.V. is niet aansprakelijk voor schades die tijdens de montagewerkzaamheden aan het licht komen.  

Als de montage niet mogelijk is op de afgesproken dag of vertraagd wordt door het niet nakomen van gemaakte afspraken door de wederpartij, zal Raamstyling B.V. hiervoor kosten in rekening brengen.

Artikel 9: Levering

Tenzij anders overeengekomen geldt als tijdstip van levering het moment waarop de zaken het bedrijf/magazijn van Raamstyling B.V. verlaten. Franco levering geschiedt alleen indien en voorzover dit door Raamstyling B.V., op de opdrachtbevestiging of anderszins, wordt aangegeven.

De opgave van de levertijd geschiedt altijd bij benadering, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen.

Zaken, ook die welke franco geleverd worden of die op naam van Raamstyling B.V. reizen, reizen voor rekening en risico van de wederpartij, zulks terwijl de afzending geldt als levering.

Levering zal geschieden tot de 1e drempel. Wederpartij is zelf verantwoordelijk voor ontvangst en binnen brengen van de goederen.

Wanneer een gedeelte van een bestelling gereed is, kan Raamstyling B.V. naar keuze dit gedeelte leveren of wachten tot de gehele bestelling gereed is. In het eerste geval moeten de facturen, betrekking hebbende op de gedeeltelijke levering, worden voldaan binnen de betalingstermijn als opgenomen in deze algemene voorwaarden, tenzij met wederpartij schriftelijk anders is overeengekomen.

Wanneer de zaken na het verstrijken van de leveringstijd door de wederpartij niet zijn afgenomen, staan zij te zijner beschikking opgeslagen, voor zijn rekening en risico en de wederpartij verplicht zich hierbij om de totale factuur van de bestelling per omgaande te voldoen.

Artikel 10: Montage

Voor de montage van de producten gelden de volgende voorwaarden:

Raamstyling B.V. monteert alleen als de ondergrond aan een juist kwaliteitsniveau voldoet. Wanneer dit niet het geval is, dan is Raamstyling B.V. hiervoor niet aansprakelijk.

De wederpartij is verplicht ervoor zorg te dragen, dat de plaats waar de montage moet plaatsvinden vrij is van obstakels en voldoende toegankelijk is. Indien dit niet het geval is, kunnen er extra kosten in rekening worden gebracht voor de tijd die hierdoor verloren gaat.

Artikel 11: Reclames

Wederpartij is verplicht het geleverde c.q. de verpakking terstond bij aflevering, doch in ieder geval binnen 24 uur, op eventuele tekorten of zichtbare beschadigingen te controleren, dan wel deze controle uit te voeren na mededeling onzerzijds dat de zaken ter beschikking van wederpartij staan.

Eventuele tekorten of beschadigingen van het geleverde en/of de verpakking welke bij aflevering aanwezig zijn, dient wederpartij binnen 24 uur na levering schriftelijk aan Raamstyling B.V. te melden.

Gebreken, die redelijkerwijs binnen 8 dagen na ontdekking of nadat de gebreken ontdekt hadden kunnen worden, schriftelijk bij Raamstyling B.V. dienen te worden gemeld. Indien wederpartij niet binnen de hierboven vermelde termijn reclameert, wordt hij geacht met het geleverde, respectievelijk de factuur akkoord te gaan.

Reclames worden slechts in behandeling genomen voor zover de geleverde goederen zich bevinden in de staat waarin zij geleverd zijn.

Indien de reclame door Raamstyling B.V. gegrond wordt bevonden, verplicht zij zich uitsluitend tot vervanging van het afgeleverde product zonder dat de wederpartij daarnaast enig recht kan doen gelden op welke vergoeding dan ook.

Het indienen van een reclame ontslaat wederpartij niet van zijn betalingsverplichtingen ten opzichte van Raamstyling B.V.

Retourzendingen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Raamstyling B.V. worden niet geaccepteerd.

Het adres voor retourzendingen luidt: [adres van Raamstyling B.V.].

Artikel 12: Garantie

Raamstyling B.V. verleent op alle zaken een fabrieksgarantie van twee jaar na levering, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

De garantie is beperkt tot het kosteloos leveren van nieuwe onderdelen, dan wel tot het kosteloos herstellen van de ondeugdelijk gebleken onderdelen, een en ander ter beoordeling van Raamstyling B.V.

De garantie vervalt indien wederpartij de geleverde zaken niet conform de bijbehorende gebruiks- en onderhoudsvoorschriften of anderszins onoordeelkundig heeft behandeld of gebruikt.

Artikel 13: Aansprakelijkheid

Raamstyling B.V. is slechts aansprakelijk voor schade geleden door wederpartij, die het rechtstreeks en uitsluitend gevolg is van een aan Raamstyling B.V. toe te rekenen tekortkoming, met dien verstande dat voor vergoeding alleen in aanmerking komt die schade waartegen Raamstyling B.V. verzekerd is, dan wel redelijkerwijs verzekerd had behoren te zijn.

Raamstyling B.V. is niet aansprakelijk voor bedrijfs- en/of gevolgschade, door welke oorzaak ook ontstaan.

Raamstyling B.V. is evenmin aansprakelijk voor schade aan of verlies van eigendommen van wederpartij of derden.

Raamstyling B.V. is niet aansprakelijk voor schade ontstaan door opzet of grove schuld van hulppersonen.

De aansprakelijkheid van Raamstyling B.V. is in ieder geval beperkt tot de hoogte van het factuurbedrag van de desbetreffende order.

Artikel 14: Overmacht

Onder overmacht wordt verstaan iedere tekortkoming die niet aan Raamstyling B.V. kan worden toegerekend, omdat zij niet te wijten is aan haar schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor haar rekening komt.

Onder overmacht wordt in ieder geval verstaan: werkstaking, brand, overstroming, ziekte van personeel, transportproblemen, bedrijfsstoringen, tekortkomingen van toeleveranciers of andere door Raamstyling B.V. ingeschakelde derden.

Raamstyling B.V. heeft in geval van overmacht het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten of de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder dat Raamstyling B.V. gehouden is tot enige schadevergoeding.

Artikel 15: Betaling

Betaling dient te geschieden binnen de op de factuur vermelde termijn. Bij gebreke van een vermelde termijn geldt een betalingstermijn van 14 dagen na factuurdatum.

Na akkoord op de offerte factureert Raamstyling B.V. 50% van het totale factuurbedrag als aanbetaling. Het resterende bedrag van 50% wordt gefactureerd na oplevering van de werkzaamheden.

Raamstyling B.V. is gerechtigd om een vooruitbetaling te verlangen. Indien betaling in termijnen is overeengekomen, vervalt bij niet-tijdige betaling van een termijn het recht op gespreide betaling en is het volledige factuurbedrag direct opeisbaar.

Indien de wederpartij niet binnen de gestelde termijn betaalt, is hij zonder ingebrekestelling in verzuim. Vanaf de vervaldatum is hij een rente verschuldigd gelijk aan de wettelijke rente, vermeerderd met 2%, tot de dag der algehele voldoening.

Alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten verband houdende met de invordering van enig door de wederpartij aan Raamstyling B.V. verschuldigd bedrag, komen ten laste van de wederpartij. De buitengerechtelijke kosten worden vastgesteld op minimaal 15% van het te vorderen bedrag met een minimum van € 100,-.

Bezwaren tegen een factuur schorten de betalingsverplichting niet op.

Artikel 16: Eigendomsvoorbehoud

Alle geleverde en nog te leveren zaken blijven eigendom van Raamstyling B.V., totdat alle vorderingen die Raamstyling B.V. op wederpartij heeft of zal verkrijgen, volledig zijn betaald.

Wederpartij is verplicht de geleverde zaken waarop een eigendomsvoorbehoud rust met de nodige zorgvuldigheid en als herkenbaar eigendom van Raamstyling B.V. te bewaren.

Raamstyling B.V. heeft te allen tijde het recht de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken terug te nemen indien wederpartij zijn verplichtingen jegens Raamstyling B.V. niet nakomt.

Artikel 17: Toepasselijk recht en geschillen

Op alle overeenkomsten tussen Raamstyling B.V. en wederpartij is het Nederlands recht van toepassing.

Geschillen tussen Raamstyling B.V. en wederpartij zullen uitsluitend worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waarin Raamstyling B.V. is gevestigd, tenzij Raamstyling B.V. ervoor kiest het geschil aan een andere bevoegde rechter voor te leggen.

Artikel 18: Veiligheid en Kindveiligheid

Raamstyling B.V. levert producten die voldoen aan de geldende veiligheidsnormen en regelgeving in Nederland. De producten zijn ontworpen met het oog op maximale veiligheid voor alle gebruikers.

Specifieke aandacht wordt besteed aan kindveiligheid bij de ontwikkeling en productie van raamdecoraties. Alle producten worden getest en beoordeeld op hun geschiktheid voor gebruik in omgevingen waar kinderen aanwezig kunnen zijn.

Standaard worden de jaloezieën van Raamstyling B.V. niet uitgevoerd met kindveiligheidssystemen. Bij het accorderen van de offerte geeft de wederpartij akkoord dat zij hiervan op de hoogte is en accepteert de verantwoordelijkheid voor het kiezen van al dan niet kindveilige opties.

De wederpartij is verantwoordelijk voor het handhaven van een veilige omgeving rondom de geïnstalleerde raamdecoraties. Dit omvat het regelmatig controleren van de producten op eventuele beschadigingen of slijtage die de veiligheid kunnen beïnvloeden, en het nemen van passende maatregelen indien nodig.

Bij constatering van gebreken of problemen die de veiligheid in gevaar kunnen brengen, dient de wederpartij onmiddellijk contact op te nemen met Raamstyling B.V. voor inspectie en eventuele vervanging of reparatie van het product.

Raamstyling B.V. is niet aansprakelijk voor ongevallen of schade die voortvloeien uit het niet naleven van de veiligheidsinstructies of het verkeerd gebruik van de producten door de wederpartij.

Voor specifieke vragen of zorgen met betrekking tot de veiligheid van de producten, biedt Raamstyling B.V. ondersteuning en advies aan haar wederpartijen om een veilige en kindvriendelijke omgeving te waarborgen.

Artikel 19: Kleuren en Materialen

Raamstyling B.V. streeft ernaar om de kleuren en materialen van de geleverde producten zo nauwkeurig mogelijk te laten overeenkomen met de samples en kleurcodes die aan de wederpartij zijn getoond. Echter, geringe kleurafwijkingen kunnen optreden door verschillen in productieprocessen, lichtinval, en materiaalvariaties.

De wederpartij erkent en accepteert dat dergelijke kleurafwijkingen geen geldige reden vormen voor reclames of annulering van de overeenkomst.

 

 

Vloeren

Hier is het volledige document met de naam "Raamstyling B.V." aangepast in alle 19 artikelen:


ALGEMENE VERKOOP-, LEVERINGS- EN BETALINGSVOORWAARDEN

ARTIKEL 1 - Definities

  1. In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

    • De afnemer: de koper/opdrachtgever of eenieder die met Raamstyling B.V. een overeenkomst aangaat of wil aangaan;

    • De zakelijke afnemer: de afnemer die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf;

    • De consument: de afnemer die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf;

    • Aflevering: de feitelijke aanbieding van de gekochte zaken en/of de overeengekomen zaken en/of halfgerede producten aan de afnemer;

    • Oplevering: het gebruiksklaar, zoals overeengekomen, ter beschikking stellen van de overeengekomen zaken en/of het werk;

    • Op afstand gesloten overeenkomst: de overeenkomst waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;

    • Vloer: ondervloer en/of tussenvloer en/of vloerbedekkend materiaal;

    • Ondervloer: de bestaande ondergrond waarop het werk moet worden uitgevoerd;

    • Tussenvloer: het materiaal dat wordt aangebracht tussen de ondervloer en het vloerbedekkend materiaal, niet zijnde reparatiemateriaal van de ondervloer.

  2. De overeenkomst, aanbieding, leverantie of prestatie kan indien dit is overeengekomen betrekking hebben op aansluiten, installatie-, montage-, en overige werkzaamheden. Hieronder wordt verstaan:

    • Aansluiten: het aansluiten van alle toe- en afvoerleidingen en bedradingen op reeds aanwezige en correct aangebrachte aansluitpunten;

    • Installeren: het aanbrengen van alle toe- en afvoerleidingen, bedradingen en aansluitpunten, benodigd voor het juist monteren van de zaak;

    • Monteren (plaatsen): het in elkaar zetten en stellen van de zaak dan wel onderdelen daarvan;

    • Overige werkzaamheden: sloop- en verbouwingswerkzaamheden, het egaliseren van vloeren en muren en het verwerken van tegels.

ARTIKEL 2 - Intellectueel eigendom

  1. Raamstyling B.V. behoudt zich, indien en voor zover van toepassing, het intellectuele eigendom voor op onder andere al dan niet bij de offerte, verstrekte ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen, monsters, stalen en modellen. Zij dienen op eerste verzoek van Raamstyling B.V. onverwijld teruggegeven te worden, onverminderd andere aan Raamstyling B.V. ten dienste staande wettelijke maatregelen tot waarborging van zijn rechten.

  2. Het is afnemer niet toegestaan aanduidingen omtrent rechten van intellectueel eigendom op/in de door ondernemer geleverde of ter beschikking gestelde prestaties te verwijderen of te wijzigen.

  3. Het is afnemer verboden materiaal van ondernemer waarop intellectuele eigendomsrechten berusten op enige wijze te verveelvoudigen, openbaar te maken, te exploiteren of tentoon te stellen zonder toestemming van Raamstyling B.V.

ARTIKEL 3 - De offerte

  1. Alle offertes zijn gedurende 14 dagen na offertedatum geldig, tenzij uit de offerte anders blijkt. Zij zijn gebaseerd op de door de afnemer verstrekte gegevens, tekeningen en daaraan ontleende maten en eventueel door Raamstyling B.V. gedane opmetingen. De afnemer is verplicht Raamstyling B.V. te informeren over feiten en/of omstandigheden die de uitvoering van de overeenkomst kunnen beïnvloeden, voor zover hij die kende of behoorde te kennen. Bij alle vloeren worden bij het meten van de oppervlakten de grootste lengte- en breedtematen aangehouden.

  2. In de offerte zal uitdrukkelijk worden opgenomen een volledige omschrijving van de te leveren zaken en te verrichten werkzaamheden, de totale (koop)prijs alsook de levertijd en zullen de risico’s voor beide partijen worden aangegeven. De offerte geeft inzicht in de prijs van de materialen en in de prijsvormingmethode die voor de uit te voeren werkzaamheden zal worden gehanteerd: aanneemsom of regie.

    • a) Bij de prijsvormingmethode aanneemsom komen partijen een vast bedrag overeen waarvoor de werkzaamheden zullen worden verricht;

    • b) Bij de prijsvormingmethode regie doet Raamstyling B.V. een nauwkeurige opgave van de prijsfactoren (o.a. uurtarief en eenheidsprijzen van de benodigde materialen).

    • Raamstyling B.V. kan op verzoek van de consument een indicatie geven van de te verwachten uitvoeringskosten door het noemen van een richtprijs. De offerte vermeldt de betalingscondities.

  3. De afnemer moet Raamstyling B.V. in de gelegenheid stellen de werkzaamheden naar behoren uit te voeren. Hieronder kan bijvoorbeeld worden verstaan de verplichting dat het pand waarin gewerkt wordt glasdicht is of het vereiste dat de vloeren vrij zijn van kalk, cementen vuilresten en van losse gedeelten en de verplichting dat de installatiepunten, de leidingen en de afvoerpijpen aanwezig zijn conform de tekening van Raamstyling B.V.

  4. Indien de afnemer het aanbod niet accepteert, is Raamstyling B.V. gerechtigd de kosten die gemoeid zijn met het tot stand brengen van de offerte in rekening te brengen, mits hij de consument direct vóór of bij het vragen van de offerte schriftelijk of elektronisch heeft gewezen op het bestaan van deze kosten en op de hoogte ervan. Indien Raamstyling B.V. van zijn recht gebruik maakt en de afnemer de kosten heeft voldaan, gaan de bij de offerte gevoegde tekeningen in eigendom over op de afnemer, onverminderd het intellectuele eigendom van Raamstyling B.V.

  5. Bij een op afstand gesloten overeenkomst is artikel 7:46c van het BW van toepassing.

ARTIKEL 4 - De overeenkomst

  1. De aanbetaling

    • Raamstyling B.V. is gerechtigd bij het aangaan van een overeenkomst met een consument of een zakelijke afnemer een aanbetaling van maximaal 50% te vragen.

  2. Prijswijziging

    • Indien na het sluiten van een overeenkomst met een consument maar voor de op- of aflevering een wijziging van de prijs optreedt, zal deze wijziging geen invloed hebben op de overeengekomen prijs, indien deze zich voordoet binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst.

    • Prijswijzigingen na de hierboven genoemde periode van drie maanden worden doorberekend aan de consument. De consument heeft alsdan de mogelijkheid zich akkoord te verklaren met de gewijzigde prijs of te annuleren als bedoeld in artikel 11. Dit is slechts anders indien bij het sluiten van de overeenkomst door Raamstyling B.V. wordt gesteld dat de levertijd langer is dan drie maanden.

    • Prijsverhogingen worden aan zakelijke afnemers doorberekend.

    • Het bepaalde onder 2, 3 en 4 van dit artikel is niet van toepassing op prijswijzigingen in het kader van opruimingen, opheffingsuitverkopen, showroommodellen, kortingen, acties, aanbiedingen en dergelijke.

    • Aanbiedingen van Raamstyling B.V. gelden niet automatisch ook voor nabestellingen.

    • Raamstyling B.V. kan niet aan zijn aanbieding worden gehouden indien de koper had kunnen begrijpen dat de aanbieding, dan wel een onderdeel daarvan, een duidelijke vergissing of verschrijving bevat.

    • Indien Raamstyling B.V. van meerdere kopers betalingen of aanbetalingen voor dezelfde laatste voorraad ontvangt, dan wordt de overeenkomst aangegaan met de koper van wie de aanbetaling als eerst binnen is gekomen op de bankrekening van Raamstyling B.V. of de payment service van Raamstyling B.V.

  3. Eigendomsbehoud

    • Raamstyling B.V. blijft eigenaar van de door hem aan de afnemer verkochte zaken zolang de afnemer de koopprijs en het eventueel meerdere verschuldigde niet volledig aan Raamstyling B.V. heeft voldaan. De afnemer is verplicht voor zorgvuldige behandeling zorg te dragen en mist het recht de zaken aan derden af te staan of in onderpand af te geven, te belenen, of uit de ruimten waar zij geleverd zijn te verwijderen of te doen verwijderen, totdat de gehele koopsom en eventueel daarbij komende rente en gemaakte kosten die terecht zijn gevorderd volledig zijn betaald.

    • Raamstyling B.V. is gerechtigd in geval de afnemer, bedoeld in het voorgaande lid, surseance van betaling is verleend, diens faillissement is uitgesproken of wettelijke schuldsanering op hem als natuurlijk persoon van toepassing is verklaard om de overeenkomst zonder ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden.

  4. Zekerheidstelling bij zakelijke afnemers

    • Bij een overeenkomst met een zakelijke afnemer is Raamstyling B.V. gerechtigd alvorens te leveren of met de levering of nakoming van de overeenkomst voort te gaan, voldoende zekerheid voor het nakomen van de betalingsverplichtingen van de afnemer te vorderen.


ARTIKEL 5 - De levertijd

  1. Onder levertijd wordt verstaan de in de overeenkomst bepaalde termijn, waarbinnen de prestatie moet zijn verricht. De levertijd is vast tenzij een vermoedelijke levertijd is overeengekomen.

  2. Bij overschrijding van de vermoedelijke levertijd wordt Raamstyling B.V. een nadere termijn gegund om alsnog te leveren. Deze nadere termijn is gelijk aan de oorspronkelijke vermoedelijke levertijd met een maximum van een maand. Indien Raamstyling B.V. alsnog binnen deze nadere termijn levert, zal een eventuele prijsverhoging binnen deze termijn niet worden doorberekend.

  3. Bij overschrijding van deze nadere termijn dan wel van de vast overeengekomen levertijd heeft de afnemer het recht de overeenkomst zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst te ontbinden.

  4. Bij overschrijding van de vermoedelijke dan wel nadere dan wel vast overeengekomen levertijd is Raamstyling B.V. niet aansprakelijk voor gevolgschade, hoe ook genaamd.

  5. Indien bestelling op afroep, dat wil zeggen de mededeling van de afnemer dat besteld kan worden, wordt overeengekomen, dan geldt vanaf de afroep de bij de overeenkomst afgesproken vaste of vermoedelijke levertijd. Afroep dient te geschieden binnen dertig dagen na het sluiten van de overeenkomst, tenzij anders is overeengekomen. Vindt er geen afroep plaats binnen die termijn, dan zal Raamstyling B.V. de afnemer schriftelijk of elektronisch rappelleren en een extra termijn van maximaal veertien dagen geven om alsnog af te roepen. Na deze termijn wordt de overeenkomst als geannuleerd beschouwd en is artikel 11 van toepassing.


ARTIKEL 6 - Rechten en plichten van Raamstyling B.V.

  1. Raamstyling B.V. levert de overeengekomen zaken goed en deugdelijk en naar de bepalingen van de overeenkomst. De door hem te verrichten werkzaamheden voert Raamstyling B.V. goed, deugdelijk en naar de bepalingen van de overeenkomst uit.

  2. Raamstyling B.V. neemt bij de levering van zaken en bij uitvoering van werkzaamheden de daarop van toepassing zijnde wettelijke voorschriften in acht, zoals deze van kracht zijn of zullen zijn ten tijde van de levering/uitvoering.

  3. Raamstyling B.V. wijst de afnemer voorts op:

    • onjuistheid in de opdracht of opgedragen werkzaamheden, waaronder het werken op een ondeugdelijke ondergrond;

    • gebreken en ongeschiktheid van zaken, waaronder materialen of hulpmiddelen, die door de consument ter beschikking zijn gesteld; een en ander voor zover Raamstyling B.V. deze kent of redelijkerwijs behoort te kennen.

  4. Raamstyling B.V. verstrekt over de noodzaak van het gebruik van bijzondere hulpmiddelen zoals een lift of een kraan, indien hij is geïnformeerd door de afnemer, de informatie die van hem voor zover zijn deskundigheid strekt mag worden verwacht. Partijen spreken af voor wiens rekening en risico het gebruik van de bijzondere hulpmiddelen komt.

  5. Raamstyling B.V. verplicht zich na aanvang het werk regelmatig voort te zetten.

  6. Raamstyling B.V. draagt er zorg voor dat het werk wordt verricht door ter zake deskundige personen.

  7. Raamstyling B.V. heeft in beginsel het recht op termijnverlenging indien de uitvoering van het werk wordt vertraagd ten gevolge van omstandigheden die voor risico van de afnemer komen.


ARTIKEL 7 - Rechten en plichten van de afnemer

  1. De afnemer stelt Raamstyling B.V. in de gelegenheid de zaken af te leveren dan wel het werk te verrichten.

  2. De afnemer zorgt ervoor dat Raamstyling B.V. tijdig kan beschikken over de voor het werk benodigde goedkeuringen (vergunningen e.d.) en de voor het werk te verschaffen gegevens zoals de ligging van de leidingen.

  3. De afnemer is verplicht ervoor te zorgen dat de plaats waar de werkzaamheden moeten worden verricht geschikt is om deze te verrichten, zoals: de plaats waar de op-/aflevering moet geschieden deugdelijk kan worden afgesloten; er voldaan is aan de bouwkundige en/of installatievoorschriften; er elektriciteit, verwarming, water en voldoende ventilatie aanwezig is. Indien de consument niet aan zijn plicht voldoet, dient hij de daardoor door Raamstyling B.V. geleden aantoonbare directe schade en redelijke kosten te vergoeden. De door hemzelf geleden directe schade en kosten komen alsdan voor zijn eigen rekening.

  4. De afnemer draagt het risico voor schade veroorzaakt door:

    • onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;

    • onjuistheden in de door de afnemer verlangde constructies en werkwijzen;

    • gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;

    • gebreken in materialen of hulpmiddelen die door de afnemer ter beschikking zijn gesteld.

    Dit doet niet af aan de plicht van Raamstyling B.V. om de afnemer te wijzen op lid 3 van artikel 6.

  5. De afnemer stelt Raamstyling B.V. op de hoogte van bijzondere omstandigheden die bijvoorbeeld het gebruik van een lift of een kraan noodzakelijk maken. Partijen spreken af voor wiens rekening en risico het gebruik van de bijzondere hulpmiddelen komt. Indien de afnemer tekort is geschoten in het uitvoeren van zijn informatieverstrekking zijn de kosten van het gebruik van bijzondere hulpmiddelen voor diens rekening.

  6. De afnemer dient ervoor te zorgen dat door derden uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen die niet tot het werk van Raamstyling B.V. behoren, zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van het werk daarvan geen vertraging ondervindt. Indien niettemin vertraging in de zin van dit lid ontstaat, dient de afnemer Raamstyling B.V. daarvan tijdig in kennis te stellen.

  7. De afnemer zorgt ervoor dat in de ruimte waar de werkzaamheden plaatsvinden of hebben plaatsgevonden geen andere werkzaamheden worden verricht die schade kunnen veroorzaken.

  8. De afnemer zorgt ervoor dat de plaats van aflevering van de zaken goed bereikbaar is, dat voorts, voor zover dat in zijn vermogen ligt, al het mogelijke wordt gedaan om een vlotte op-/aflevering mogelijk te maken en, indien van toepassing, dat de ruimte waar de werkzaamheden worden uitgevoerd tijdig beschikbaar is.

  9. Indien de aanvang of de voortgang van het werk wordt vertraagd door omstandigheden als bedoeld in de voorgaande leden, dient de afnemer de daarmee voor Raamstyling B.V. verbandhoudende schade te vergoeden.

  10. De afnemer is verplicht zorg te dragen voor de artikelen, materialen en gereedschappen van Raamstyling B.V. die zich ter plaatse van het werk bevinden totdat de koopsom volledig is voldaan, welke zorgplicht hij bij voorkeur via een verzekering concretiseert.

  11. De afnemer die tegen het uitdrukkelijke advies van Raamstyling B.V. aandringt op het verrichten van bepaalde werkzaamheden is aansprakelijk voor de hierdoor ontstane schade.


ARTIKEL 8 - De opslag van zaken

  1. Ingeval de overeengekomen zaken na aanbieding tot levering op de afgesproken leverdatum niet worden aanvaard, anders dan wegens gebrekkige levering dan wel omdat de afnemer de zaken niet wil aanvaarden, zal Raamstyling B.V. binnen een redelijke termijn een tweede levering doen. Raamstyling B.V. is na weigering dan wel na tweede levering gerechtigd opslagkosten en eventuele verdere aantoonbare schade en redelijke kosten aan de afnemer in rekening te brengen.

  2. Ingeval ook de tweede levering niet wordt aanvaard, zal Raamstyling B.V. nakoming van de overeenkomst vorderen, opslagkosten, eventueel verdere aantoonbare schade en redelijke kosten in rekening brengen.


ARTIKEL 9 - Het vervoer en de beschadiging bij aflevering

  1. In de overeenkomst is, tenzij anders overeengekomen, begrepen het vervoer van de gekochte zaken door Raamstyling B.V. die het risico van beschadiging en verlies draagt. Worden de gekochte zaken door een beroepsvervoerder bezorgd, dan is Raamstyling B.V. gehouden te zorgen voor genoegzame verzekering.

  2. Indien bij aflevering van zaken beschadigingen worden geconstateerd, dient door de afnemer op het ontvangstbewijs aantekening van de beschadiging te worden gemaakt. Indien bij aflevering geen gelegenheid bestaat om eventuele beschadigingen aan de geleverde zaken te constateren, dient dit door de afnemer op het ontvangstbewijs te worden vermeld. Het verdient sterke aanbeveling uiterlijk waarneembare beschadigingen binnen twee werkdagen na aflevering bij Raamstyling B.V. te melden.


ARTIKEL 10 - De betaling

  1. Elke overeenkomst van koop en verkoop, ook indien deze mede omvat aanneming van werk, geschiedt onder de algemene conditie: vooraf betalen op een door Raamstyling B.V. aangegeven bank- of girorekening door middel van door banken erkende vormen van elektronisch betalen of andere vormen van elektronisch betalen als beschikbaar op de website van Raamstyling B.V..

  2. Raamstyling B.V. die een levering ter uitvoering van een overeenkomst van koop en verkoop in gedeelten uitvoert, is gerechtigd om bij elke deellevering betaling van het geleverde te vorderen. Voor elke deellevering ontvangt de afnemer een deelfactuur.

Niet-tijdige betaling bij koop

  1. Indien de afnemer niet tijdig betaalt, wordt hij wettelijk geacht zonder verdere ingebrekestelling

in verzuim te verkeren. Niettemin zendt Raamstyling B.V. na het verstrijken van de factuurdatum een betalingsherinnering waarin hij de consument op zijn verzuim wijst en hem alsnog de gelegenheid geeft binnen veertien dagen na ontvangst van de betalingsherinnering te betalen.

  1. Raamstyling B.V. is na verloop van de in lid 3 bedoelde termijn bevoegd zonder nadere ingebrekestelling tot invordering over te gaan van het aan hem verschuldigde bedrag. Indien Raamstyling B.V. derden voor incasso inschakelt, zijn de daaraan verbonden kosten voor rekening van de afnemer.

  2. Als na het verstrijken van de termijn in de betalingsherinnering als genoemd in lid 3 nog steeds niet is betaald, brengt Raamstyling B.V. rente in rekening vanaf het verstrijken van de van toepassing zijnde termijn voor de betaling tot de dag van ontvangst van het verschuldigde. Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente.


ARTIKEL 11 - De annulering

  1. Bij annulering van de overeenkomst door de afnemer is deze een schadevergoeding verschuldigd van 30% van hetgeen de afnemer bij de uitvoering van de overeenkomst had moeten betalen, tenzij partijen bij het sluiten van de overeenkomst anders zijn overeengekomen.
    Het percentage als bedoeld in de vorige zin bedraagt 50%, indien de annulering van een overeenkomst door de afnemer geschiedt terwijl de afnemer er al van in kennis is gesteld dat de op- of aflevering of een deel ervan indien het een deellevering betreft kan plaatsvinden.

  2. De in het vorige lid genoemde percentages zijn vaststaand, tenzij Raamstyling B.V. kan bewijzen dat zijn schade groter is.


ARTIKEL 12 - Extra kosten, meewerk en/of minderwerk

Kosten die ontstaan doordat de afnemer in gebreke is gebleven de uitvoering of voortgang van het werk mogelijk te maken, worden de afnemer extra in rekening gebracht. Meerwerk en/of minderwerk zal naar billijkheid worden verrekend. Tot meerwerk behoren in het algemeen: alle werkzaamheden en leveranties, die niet in de overeenkomst zijn begrepen en die door de afnemer worden verlangd. Onder minderwerk wordt verstaan: het overeengekomene dat met instemming van beide partijen niet wordt uitgevoerd. Niet te bevloeren vlakken, bijvoorbeeld kolommen en insprongen, worden nooit in mindering gebracht. Snijverlies wordt nooit geminderd. Op verzoek van de afnemer zullen de restanten bij hem door Raamstyling B.V. worden achtergelaten.


ARTIKEL 13 - Retouren

Onverwerkte en onbeschadigde stuksgoederen welke op voorraad worden gehouden, mogen binnen 14 dagen na aankoop worden geretourneerd. Het retourbedrag wordt per bank aan de klant overgemaakt.


ARTIKEL 14 - Onuitvoerbaarheid overeenkomst door overmacht

  1. Indien nakoming van de overeenkomst tijdelijk onmogelijk is door een oorzaak die niet aan één van de partijen kan worden toegerekend, dan is de wederpartij voor die periode van zijn verplichtingen ontheven.

  2. Indien nakoming van de overeenkomst voor één van de partijen geheel of gedeeltelijk blijvend onmogelijk is door een oorzaak die hem niet kan worden toegerekend, zullen beide partijen zodanige inspanningen verrichten als de redelijkheid en billijkheid met zich brengen om de overeenkomst alsnog geheel respectievelijk gedeeltelijk uit te voeren. Partijen treden hiertoe in overleg. Komen partijen niet tot overeenstemming dan hebben partijen het recht om de overeenkomst geheel respectievelijk gedeeltelijk te ontbinden tegen vergoeding aan Raamstyling B.V. van de in redelijkheid gemaakte kosten.


ARTIKEL 15 - Conformiteit en garantie

  1. De geleverde zaak moet die eigenschappen bezitten die de afnemer op grond van de overeenkomst bij normaal gebruik mag verwachten (conformiteit). Dit geldt tevens bij bijzonder gebruik voor zover dit door partijen bij het sluiten van de overeenkomst is voorzien. Wordt aan deze verwachtingen niet voldaan, dan heeft de afnemer recht op kosteloze reparatie respectievelijk vervanging, ontbinding en/of prijsvermindering.

  2. Raamstyling B.V. verstrekt bovenop zijn wettelijke verplichting genoemd in lid 1 de afnemer garantie op de geleverde zaak, voor zover het betreft gebreken waarvan Raamstyling B.V. niet aannemelijk kan maken dat deze het gevolg zijn van niet met de bestemming corresponderend gebruik. De door Raamstyling B.V. verstrekte garantie doet geen afbreuk aan de in lid 1 omschreven wettelijke rechten bij nonconformiteit. Tenzij uitdrukkelijk bij het aanbod naar voren gekomen en schriftelijk of elektronisch anders overeengekomen, wordt de volgende garantie gegeven:

    • Tot één jaar na factuurdatum: de kosten van reparatie resp. vervanging, met inbegrip van de vrachten voorrijkosten, komen volledig voor rekening van Raamstyling B.V.;

    • Het recht op vervanging komt de afnemer niet toe voor zover het gebrek redelijkerwijs is te herstellen.

    • Het recht op vergoeding van de vracht- en voorrijkosten wordt na verhuizing beperkt tot die kosten die Raamstyling B.V. kwijt zou zijn geweest als de afnemer was blijven wonen op het adres waarop de zaak is afgeleverd.

  3. De datum van indiening van de klacht door de afnemer is beslissend voor de toepassing van bovengenoemd systeem.

  4. Indien door de fabrikant van de zaken een verdergaande garantie wordt gegeven aan Raamstyling B.V., geldt deze garantie ook voor de afnemer.

  5. Garantiebepalingen zijn slechts van kracht bij het met de bestemming corresponderend gebruik van de geleverde zaken of van het uitgevoerde werk.

  6. De afnemer is verplicht zich als een goed afnemer te gedragen, waaronder bijvoorbeeld wordt verstaan dat de zaak goed en afdoende wordt onderhouden en oordeelkundig wordt behandeld.

  7. Afwijkingen aan het geleverde betreffende kleur, slijtvastheid, structuur en dergelijke, welke uit technisch oogpunt aanvaardbaar zijn volgens geldende, gebruikelijke normen, dan wel handelsgebruik, kunnen het recht op garantie en/of schadevergoeding beperken of uitsluiten.


ARTIKEL 16 - Aansprakelijkheid

Onverlet zijn aansprakelijkheid op grond van de wet en hetgeen tussen partijen is overeengekomen, is Raamstyling B.V. niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is van oorzaken die Raamstyling B.V. niet kende noch behoorde te kennen, zoals:

  • Het ontstaan van krimpnaden en/of haarscheurtjes als gevolg van het geleidelijk verlies aan bouwvocht na nieuwbouw of verbouw;

  • Het ontstaan van verkleuringen, krimpnaden en/of haarscheurtjes ontstaan door de directe inwerking van warmtebronnen zoals zon, c.v-leidingen en haarden;

  • Extreme veranderingen in het luchtvochtigheidspercentage c.q. van temperatuur, dan wel een te hoog of te laag luchtvochtigheidspercentage in de betreffende ruimte en omliggende ruimten;

  • Een onjuiste samenstelling van de tussen- en/of ondervloer, indien en voor zover deze niet door Raamstyling B.V. is aangebracht of een onvoldoende vlakke ondervloer, indien en voor zover deze niet door Raamstyling B.V. is aangebracht;

  • Het niet-blijvend droog zijn van de vloer.


ARTIKEL 17 - Klachten

Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten volledig en duidelijk omschreven, bij voorkeur schriftelijk of elektronisch, worden ingediend bij Raamstyling B.V. tijdig nadat de afnemer de gebreken heeft ontdekt. Bij consumentenkoop van een roerende zaak is een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking van het gebrek in elk geval tijdig. Niet tijdig indienen van de klacht kan tot gevolg hebben dat de afnemer zijn rechten ter zake verliest.


ARTIKEL 18 - De geschillenregeling

  1. Geschillen tussen consument en ondernemer over de totstandkoming of de uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze ondernemer te leveren of geleverde diensten en zaken, kunnen zowel door de consument als door Raamstyling B.V. aanhangig worden gemaakt bij de Geschillencommissie Wonen, Bordewijklaan 46, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag (www.sgc.nl).

  2. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen indien de consument zijn klacht eerst bij Raamstyling B.V. heeft ingediend.

  3. Nadat de klacht bij Raamstyling B.V. is ingediend, moet het geschil uiterlijk drie maanden na het ontstaan daarvan bij de Geschillencommissie aanhangig worden gemaakt.

  4. Wanneer de consument een geschil aanhangig maakt bij de Geschillencommissie is Raamstyling B.V. aan deze keuze gebonden. Indien Raamstyling B.V. een geschil aanhangig wil maken bij de Geschillencommissie moet hij de consument vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. Raamstyling B.V. dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken van de voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de rechter aanhangig te maken.

  5. De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor haar geldende reglement. De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden krachtens dat reglement bij wege van bindend advies. Het reglement voorziet daarnaast in oplossing van het geschil door tussenkomst van een bemiddelingsdeskundige. Het reglement wordt desgevraagd toegezonden door de Geschillencommissie Wonen. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.

  6. Uitsluitend de rechter dan wel de hierboven genoemde Geschillencommissie is bevoegd van geschillen kennis te nemen.


ARTIKEL 19 - Het Nederlands recht

Alle overeenkomsten waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, zijn onderworpen aan Nederlands recht.